Minulý týždeň sa mi stala nepríjemná vec. Zabuchol som si dvere v nájomnom byte a zostal stáť vonku. Našťastie som mal mobil vo vrecku, takže som si vygooglil zámočnícku firmu. Zámočníkovi trvalo necelé tri minúty, kým bol byt otvorený. Za túto službu si popýtal dvojcifernú sumu, ktorú som mu ochotne zaplatil a pomyslel si, že má lepšiu minútovú sadzbu ako právnik, lekár alebo finančák. Príbeh tu ale nekončí. Čo myslíte – dostal som poistné plnenie?
Až neskôr mi došlo, že som to mohol hneď riešiť s poisťovňou. A tak som si sadol, nahlásil poistnú udalosť online a čakal, ako poisťovňa zareaguje. Keďže som nemal potrebný doklad o zaplatení, zbehol som do zámočníckej firmy a požiadal ich o bloček.
Staršia pani mi však zahlásila, že pre poisťovne majú iné cenníky, takže ak chcem doklad, budem musieť doplatiť. Povedal som si, že zrejme tam pripočíta ešte DPH-čku. Ona mi však povedala trojciferné číslo, pri ktorom som si slovami klasika pomyslel: „To mi nevychádza...“
Otázky nemali žiaden význam, pani sa tvárila, že je úplne bežné mať iný cenník pre poisťovňu a iný pre smrteľníkov. A tak som doplatil, čo požadovala, a dostal potvrdenie. V duchu som si vravel, že je to taký dobrý kšeft, že ak sa na dôchodku budem nudiť, tak sa možno stanem zámočníkom.
Do poisťovne som poslal scan bločku a, čuduj sa svete, na druhý deň som mal od poisťovne preplatenú plnú sumu na svojom účte. Moja skúsenosť so zámočníckou firmou je na zamyslenie. A s poisťovňou je taká, že poisťovne plnia.
Skúsenosť ukazuje, že poisťovne plnia aj pri zabuchnutých dverách.
Často je chyba v tom, že človek predpokladá, že niečo vo svojej 12-ročnej poistke má, no nezistí si, či to tak naozaj je. A potom, ako to máme my Slováci zvykom, keď mu poisťovňa zamietne plniť to, čo v zmluve kryté nemá, sťažuje sa, nadáva a zapamätá si negatívnu skúsenosť.
Čo s tým? Raz za čas, ideálne raz za 2 – 3 roky, si dať skontrolovať a aktualizovať poistku. Vďaka tomu zistíte, či máte kryté napríklad zemetrasenie či tornádo a vyhnete sa napríklad aj podpoisteniu nehnuteľnosti. Máte o starosti postarané.
Zoberme si môj prípad. Za poistku platím aktuálne 173,50 € ročne a mám 50 € spoluúčasť. Moje krytie je:
Poistné plnenie mi bolo poskytnuté z asistenčných služieb, kde sa spoluúčasť neuplatňuje.
Väčšina poisťovní kryje zámočníka cez asistenčné služby. Zámočníka si teda nevoláte sami, ale voláte do poisťovne a tá vám zabezpečí nimi overeného zámočníka, ktorého vám uhradí. Ja som mal v zhone hlavu úplne inde, a tak som postupoval nesprávne. Aj napriek tomu bol likvidátor z poisťovne zhovievavý a poskytli mi poistné plnenie.
Avšak, ak budete v podobnej situácii, volajte vždy najprv do poisťovne. Na infolinke vám veľmi rýchlo povedia, či to v zmluve kryté máte, a poradia, čo robiť. Alebo môžete kontaktovať svojho finančáka a máte to vybavene.